Конспект уроку "Суцвіття"


СУЦВІТТЯ


Навчальні цілі: закріпити знання учнів про будову та різноманітність квіток,
сформувати в учнів поняття про суцвіття, знання про типи суцвіть, їх біологічне значення для рослин,
формувати вміння порівнювати, характеризувати типи суцвіть, знаходити ознаки відмінності між суцвіттями за схемами та малюнками рослин,
розпізнавати суцвіття за схемами та встановлювати відповідність між типом суцвіття та рослиною, для якої воно характерне,
розвивати логічне мислення,пам'ять, увагу, біологічне мовлення,
формувати інтерес до вивчення предмету,
виховувати наполегливість, самостійність, товариськість, відповідальність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, робочий зошит, малюнки рослин, квіток, схеми
                      суцвіть, таблиця «Будова квітки».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
  2. Створення психологічного настрою.
           Один правитель, у якого не було спадкоємців, вирішив обрати собі наступника дивним способом. Він оголосив, що його наступником стане той, хто пройде по стінах міського муру з посудиною, повною води, на голові і при цьому не проллє ні краплини. Багато охочих зібралося, щоб спробувати щастя. Та ніхто не міг виконати волю правителя. Тоді зголосився раб. «Хай спробує» - сказав правитель. І раб спробував. Він виконав волю правителя. Коли його запитали, як ти це зробив, він відповів: «Я дуже хотів стати правителем».
            Ця проста притча твердить, що в житті всього можна досягти, потрібно лише дуже хотіти, старатися і прикладати максимум зусиль для досягнення своєї мети. Тож давайте і ми сьогодні спробуємо постаратися, щоб досягти бажаних результатів. Допоможуть нам у цьому сходинки успіху, на вершині яких знаходиться головний убір правителів. Коли ми доберемося до вершини, то зможемо стверджувати, що досягли поставленої мети (слайд 1).
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
   Перша сходинка – ОСНОВА.
Щоб починати щось нове, треба мати основу, те, що буде фундаментом нового. Нашим фундаментом, основою є ваші знання, здобуті на попередніх уроках, те, що ви вчили вдома. З’ясуємо, як ви підготувалися до уроку.
1.     Німий диктант.
Я буду показувати елементи будови квітки. Ваше завдання – правильно їх назвати (слайд 2).
1 варіант. Тичинка, квітконіжка, чашолистки.
2 варіант. Пелюстки, приймочка, квітколоже.

2.     Продовж речення.
У вас на партах є аркуші паперу з реченнями, у яких пропущені слова. Ваше завдання – заповнити пропуски.
Гра «Незакінчене речення»
1 варіант. Оцвітина може бути   . . . та     . . .   .
                    Пелюстки утворюють   . . .   .
2 варіант. Одностатеві квіти можуть бути   . . .    та     . . .    .
                   Чашолистки та пелюстки утворюють    . . .   .
Взаємоперевірка (слайд 3).
         Обміняйтеся зошитами та перевірте роботу товариша. Оцініть її за допомогою сигналів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
          На минулому уроці ви вивчали будову квітки. Нагадайте, будь ласка, видозміною якого органу рослин є квітка?  (пагін).
Яке основне призначення квітки? (утворення плодів).
IV. Оголошення теми уроку, мотивація навчальної діяльності.
        Друга сходинка  НЕВІДОМЕ.
     Основне призначення квітки – утворення плодів. Погляньте на зображення троянди та квітів капусти (слайд 4).  Що ви можете про них сказати? (1 квітка, багато квіток).
Тема уроку «Суцвіття».
          А для чого ми його вивчаємо? (щоб знати, які є, у яких рослин які суцвіття, для систематики рослин).
V.  Вивчення  нового матеріалу.
Третя сходинка СТАНЕ ВІДОМИМ.
    1. Словникова робота.
           Що ж таке суцвіття? (запис у зошит ст. 40, підручник §19, ст. 81)
Суцвіття – це сукупність квіток, розташованих на загальній осі і в певному порядку (слайд 5).
Постановка проблеми: для чого суцвіття?
-         Пристосування до запилення,
-         Утворення більшої кількості плодів та насіння (слайд 7).

2.     Робота в парах.
За галуженням осі суцвіття поділяють на: прості і складні.
         Пари під №1 – прості суцвіття, під №2 – складні. Виконуємо завдання в зошитах №2: назвати свої суцвіття, підписати.
        Поверніться до учнів позаду себе та обміняйтеся здобутими знаннями, закінчуючи роботу над завданням (слайди 6, 7, 8).
3.     Фізкультхвилинка.
У кожного на грудях бейжик зеленого чи рожевого кольору. Зараз  я буду показувати вам схеми суцвіть з червоними або зеленими квітками. Ваше завдання: визначити правильність твердження, яке я скажу. Якщо воно правильне – сидимо, неправильне – встаємо.
(Показую схеми суцвіть з різними квітками, допускаючи помилки у назвах).
4.     Гра «Впізнай і поясни» (слайди 9-11).
Спробуємо з вами розпізнати тип суцвіття за зображенням рослини. Висловлюємося так: це – назва рослини, тип суцвіття – назва суцвіття, бо … аргументація.
5.     Самостійна робота в зошитах.
Виконуємо завдання 2 в зошиті на сторінці 40. Завдання: правильно підписати назви рослин і суцвіть.
Перевірка правильності виконання.                                                       
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
          Четверта сходинка  ВІДОМЕ.
Ми дісталися сходинки, яка називається «Відоме». Це означає, що вже щось про суцвіття ми знаємо. Залишилося перевірити, як знаємо. Пограємо гру «Знайди пару»: рослина – тип суцвіття.
А. Королиця
Б. Грицики
В. Первоцвіт
Г.  Подорожник
Д. Конюшина
Е. Пшениця
1. Щиток
2. Складний колос
3. Китиця
4. Головка
5. Кошик
6. Простий колос 

 Взаємоперевірка, самооцінка.
VII. Підсумок уроку.
           Ми дісталися верхньої сходинки. Чи всі так старалися, як раб? Чи можемо ми стати правителями? На яку оцінку ви себе оцінюєте? Підрахуйте свої бали, зароблені протягом уроку.
VIII. Домашнє завдання.
-         Скласти схематичний кросворд про суцвіття.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Конспект уроку "Амеба та інфузорія – одноклітинні тварини"

Результати проведення гри "Геліантус"

Виховний захід "СНІД - загроза людству"